Trenutno najveća gradilišta na Koridoru 5C nalaze se u Zeničko-dobojskom kantonu gdje se grade četiri dionice kojim će 2024. godine građani Bosne i Hercegovine dobiti novih 20 funkcionalnih kilometara puta.
Poprikuše – Nemila, Nemila – Vranduk, Vranduk – Ponirak i Ponirak – Vraca su četiri dionice čija je izgradnja u toku i koje će biti završene do 2024. godine kada će građani Bosne i Hercegovine dobiti nove funkcionalne kilometre kojima će biti skraćena dionica do Žepča za 15-ak kilometara.
Ipak izgradnja ove dionice, kao ranije i Zeničke obilaznice, mnogo je kompleksnija i zahtijeva mnogo više novca jer trasa ne ide ravnicom već brdskim predjelima te je velikim dijelom u objektima kao što su tuneli, mostovi i vijadukti, a tek mali dio je trase autoceste.
Iz Autocesta Federacije Bosne i Hercegovine su kazali da se sve aktivnosti na realizaciji izgradnje ove četiri dionice odvijaju u skladu sa planiranom dinamikom.
Dionica Poprikuše (isključenje za Željezno Polje) – Nemila, karakteristična je po tome što je gotovo sva u objektima i tunelu. Od 5,5 kilometara dionice, 900 metara su objekti (mostovi, vijadukti), dok je 3.659 metara tunela Golubinja.
“Do sada je iskopano 36 posto tunela. Trenutni geološki uvjeti su veoma zahtjevni. Radovi na primarnoj konstrukciji i iskopu tunela se nastavljaju i tokom zime predviđenom dinamikom. Svi radovi na betoniranju objekata će biti završeni do kraja ove godine, odnosno do početka zime, a izvođač radova je turska firma Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S.”, kazali su iz Autocesta FBiH.
Od sjevera ka jugu države na ovu dionicu se nadovezuje dionica Nemila – Vranduk dužine 5,7 kilometra, a trenutni fokus radova je na izmještanju magistralne ceste M-17 s obzirom na to da se jedino na ovom području trasa autoceste poklapa s postojećom magistralnom cestom.
“Radovi se odvijaju i na potputnjacima i potpornim zidovima. Na pojedinim dijelovima radi se privremeno uređenje korita rijeke Bosne. Paralelno sa zemljanim i betonskim radovima izvode se radovi na izmještanju, zaštiti i izgradnji raznih komunalnih instalacija”, ističu iz Autocesta FBiH te dodaju da je izvođač radova na ovoj dionici turska kompanija HGG Insaat Anonim Sirketi.
Između dva tunela Vranduk s desne trane vidljivi su radovi na dionici Vranduk – Ponirak koju gradi konzorcij Azvirt L.L.C iz Azerbejdžana i Hering iz Širokog Brijega. Ova dionica duga je 5,3 kilometra, a od objekata su izgrađena dva mosta, Vranduk 1 i Vranduk 2, ukupne dužine 780 metara, te dva vijadukta po stotinu metara.
Završeni su svi građevinski radovi na tunelu Vranduk i trenutno se odvijaju radovi na trasi na iskopu i zaštiti kosina.
Posljednja dionica od sjevera ka jugu, koja se nadovezuje na Zeničku obilaznicu je dionica Ponirak – Vraca, dužine 3,9 kilometara.
“Tunel Zenica je glavni objekat na dionici Ponirak – Vraca i trenutno to je najduži iskopani tunel na autocesti Koridora 5C u Bosni i Hercegovini. Dug je 3.360 metara. Trenutno se izvode radovi na betoniranju sekundarne obloge, a radove izvodi Euro-asfalt d.o.o. Sarajevo”, poručuju naši sagovornici.
Do sada je na Koridoru 5C kroz BiH izgrađeno 126,5 kilometara autoceste, uloženo je 2,65 milijardi KM u izgradnju od čega 290 miliona KM vlastitih sredstava za eksproprijaciju zemljišta, a 1,03 milijarde KM su ukupne investicije za trenutno 32 kilometra autoceste u izgradnji.
Veoma bitan partneri u gradnji Koridora 5C kroz Bosnu i Hercegovinu su i Evropska Unija i EBRD, što su potvrdili i šefovi projekta dionica na Koridoru 5C Reuf Kadrić i Ahmed Mušija koji su istakli da zahvaljujući razumijevanju EU i EBRD-a o značaju ovog projekta sve ide brzo i bez problema s finansiranjem gradnje dionica.
Ferdinand Koenig, glasnogovornik Delegacije Evropske unije i Ureda specijalnog predstavnika Evropske unije u Bosni i Hercegovini, za Klix.ba je kazao da je poboljšanje uvezanosti unutar Zapadnog Balkana i između Zapadnog Balkana i Evropske unije među najbitnijim je prioritetima Evropske unije. Smatra da će bolja uvezanost omogućiti veći ekonomski rast, više radnih mjesta i više prilika za građane u BiH i regiji.
“Evropska unija je posvećena podršci ekonomskog razvoja Bosne i Hercegovine i integraciji sa jedinstvenim evropskim tržištem. U tu svrhu EU je već izdvojila više od milijardu KM (542 miliona eura) grantova za izgradnju Koridora 5C, što je posljedično omogućilo više od 3 milijarde KM povoljnih kredita Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj. Trenutno ne postoji povoljniji izvor finansiranja izgradnje infrastrukture u Bosni i Hercegovini. Također, detaljan nadzor javnih nabavki i projektne implementacije koje provode partnerske banke, projekti koje finansira EU pridržavaju se najviših antikorupcijskih standarda”, zaključio je Koenig.
Izvor: Elmedin Mehić/Klix.ba