Učenici završnih razreda osnovnih škola u BiH uskoro će morati odabrati buduće zanimanje, a analize entitetskih ministarstva obrazovanja pokazale su koja su zanimanja najmanje, a koja najviše privlačna mladima.
Kako su za Fokus.ba istakli iz Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke zanimanja četvrtog stepena za koja su učenici pokazali najveći interes su: ekonomski tehničar, maturant gimnazije, mašinski tehničar i medicinski tehničar, dok je za sva ostala zanimanja četvrtog stepena evidentirana slabija zainteresiranost.
“Zanimanja trećeg stepena za koja su učenici pokazali najveći interes, prema podacima iz naših analiza, su: prodavač, automehaničar, bravar i frizer”, naveli su za Fokus.ba iz ovog ministarstva.
Problem sa upisom učenika najviše imaju pojedine srednje stručne škole, a alarmantan je i pad broja učenika.
“Naravno, ti problemi nisu jednako izraženi na cijelom područje FBiH i oni variraju u zavisnosti od razvijenosti područja u kojem se nalazi određena škola.Ukoliko se gleda ukupan broj učenika srednjih škola u FBiH u periodu školska 2013/14 – 2017/18. došlo je do smanjenja broja učenika srednjih škola za 24.315 učenika, odnosno 22,93%. Između ostalog, na ovo smanjenje je utjecao stalni pad broja stanovnika u ovoj starosnoj grupi. Ovaj pad je s jedne strane uzrokovan padom nataliteta, prisutnim već niz godina, a koji se do sada manifestirao u vidu smanjenog upisa učenika u osnovne škole, a sada se jasno odražava i na nivo srednjeg obrazovanja”, istakli su iz Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke.
Pitanje odnosa između obrazovnog sistema i tržišta rada jedno je od krucijalnih pitanja za svaku državu.
“Stoga je naš primarni cilj, u saradnji sa nadležnim kantonalnim ministarstvima, osmisliti kako održivo usmjeriti obrazovanje prema tržištu rada te u srednjoškolsko obrazovanje inkorporirati silabuse koji će se bazirati na stjecanju praktičnih vještina. Također, radimo i na koncipiranju dokumenata koji bi pomogli razvoju djelatnosti karijerne orijentacije u Federaciji BiH”, naglasili su iz ovog ministarstva.
Kada je riječ o RS-u, nadležni organi ističu da je značajano veći procenat učenika upisanih u zanimanja četvrtog stepena složenosti (79,85 posto) u odnosu na broj upisanih učenika u zanimanja trećeg stepena složenosti.
“Najveća zainteresovanost učenika bila je za upis u gimnazije, medicinske i ekonomske škole, te zanimanja u struci mašinstvo i obrada metala te struci elektrotehnika, što je, s manjim odstupanjima, bio slučaj i nekoliko školskih godina unazad. U prošloj školskoj godini, kao ni prethodnih, za zanimanja u struci geologija, rudarstvo i metalurgija nije bilo interesovanja učenika”, naveli su za Fokus.ba iz Ministarstva prosvjete i kulture RS-a.
Dodali su da rade na povećanju upisa učenika u trogodišnje stručne škole što je direktan odgovor na potrebe tržišta rada, pogotovo ako se ima u vidu činjenica da je zanimanje budućih srednjoškolaca za upis u trogodišnje stručno obrazovanje svake godine sve manje, a potrebe tržišta rada sve veće.
“Jedna od aktivnosti u kreiranju upisne politike za školsku 2018/2019. godinu je izrada standarda zanimanja i standarda kvalifikacija u okviru struka i zanimanja, a sa aspekta lakšeg prilagođavanja programskih sadržaja novim zahtjevima tržišta rada, te povezanosti svih društvenih partnera koji su značajni u ovom procesu, a posebno predstavnika poslodavaca, zavoda za zapošljavanje, lokalne zajednice i drugih”, istakli su iz ovog ministasrtva manjeg bh. entiteta.
Napominju da donose plan upisa za narednu školsku godinu uzimajući u obzir prijedloge škola, ali i potrebe tržišta rada, posebno potrebe razvoja svake od jedinica lokalne samouprave u RS-u.
“S ciljem što bolje povezanosti srednjeg obrazovanja sa potrebama tržišta rada, na čemu se temelji naša upisna politika već duži niz godina, Ministarstvo prosvjete i kulture u školskoj 2016/2017. uvelo je dva nova zanimanja trećeg stepena – časovničar, zlatar i optičar, a plan upisa učenika u ova zanimanja u potpunosti je realizovan, kao i plan upisa za zanimanje četvrtog stepena složenosti – tehničar mašinske energetike. Prema potrebama privrede, uvedeno je još jedno zanimanje četvrtog stepena složenosti u struci Poljoprivreda i prerada hrane – zanimanje tehničar hortikulture. Uvođenje ovih zanimanja tražilo je tržište rada i učenici su iskazali očekivani interes”, zaključili su iz Ministarstva prosvjete i kulture RS-a.