Vlasnici poznatog banjalučkog motela „Golden Card“ u Banjaluci decenijama svoje poslovno carstvo šire preko objekata koje su bespravno izgradili i za koje nemaju građevinske dozvole. Godinama su gradili bukvalno kako su htjeli, a realizujući svoje ideje i poslovne planove često su radili na štetu Grada i građana.
To dokazuje i slučaj u ulici Dragana Bubića u naselju Lazarevo gdje je ova firma otela trotoar od građana, ogradila ga željeznim stubićima i koristila ga kao dio svog privatnog parkinga na kojem je, da apsurd bude veći, nezakonito naplaćivala parkiranje za koji nisu imali građevinsku dozvolu.
Nakon što su mjesecima vršili pritisak na novu gradsku administraciju, inspekcijski organi su izašli na teren, a trotoar je preko noći oslobođen.
Međutim, nelegalni parking za koji postoji rješenje o rušenju i dalje se koristi i naplaćuje. Oni koji su ga napravili rušenje odgađaju postupkom legalizacije koji su pokrenuli prije dvije godine, a koji je još u toku.
Ono na šta mještani sumnjaju, a potkrepljuju obimnom dokumentacijom koju su prikupili, jeste to da porodica Arežina, u čijem je vlasništvu „Golden Card“, ima jake veze u Gradskoj upravi, jer im se tolerišu brojne nezakonitosti.
Njihovu sumnju podgrijava i to što su iz gradskih arhiva misteriozno nestali spisi koji bi to mogli dokazati.
Podaci do kojih je portal CAPITAL došao pokazuju kako je malo toga što su Arežine radile bilo u skladu sa zakonom.
Kako je „ukraden“ trotoar?
Nakon što je 2015. godine izgrađena ulica Dragana Bubića, pješaci su se mogli kretati samo lijevom stranom ako se posmatra ulaz iz Srednjoškolske ulice, jer je imala trotoar.
Na desnoj strani nije bilo staze za pješake. Onaj ko je planirao ići tom stanom sapleo bi se o metalne stubiće kojima je omeđen ranije izgrađen parking u vlasništvu firme „Golden Card“.
Preciznije, pješak koji je išao tom stranom morao je da ide desnom saobraćajnom trakom ili da prolazi kroz parking prostor.
Treće opcije nije bilo, osim da se prijeđe na suprotnu stranu ulice.
Sve je to kopkalo mještane koji su se udružili i krenuli u svojevrsnu istragu tokom koje su kroz dokumentaciju otkrili kako je i desnom stranom trebao ići trotoar širine jednog i po metra, ali on jednostavno nikad nije napravljen.
Tačnije, kada se pogleda regulacioni plan i UT uslovi, trotoar je uplanjen, ali stanje na terenu pokazuje nešto sasvim drugo, a to je da se tamo gdje bi trebao biti trotoar nalazi – parking.
Propust je, kako se ispostavilo, napravio izvođač radova koji je gradio ulicu, a kada su vidjeli koja je firma u pitanju mnogima je bilo jasno da se ništa nije desilo slučajno.
Grad je te 2015. godine posao povjerio firmi „Miloš impeks“ koja je takođe bila u vlasništvu porodice Arežina, a koja je kasnije pripojena „Golden Cardu“ i pravno prestala da postoji.
Prema prostorno-planskoj dokumentaciji njihov zadatak je bio da izgrade saobraćajnicu širine 5,5 metara plus trotoare na obje strane široke po jedan i po metar.
Međutim, oni su napravili trotoar samo sa lijeve strane, ali na drugoj nisu uradili ništa.
Preciznije, stazu za pješake koja je ucrtana preko jednog dijela parkinga nisu napravili, a ranije postavljene stubiće nisu sklonili, pa su tako mještanima umjesto da im obezbijede nesmetan prolaz napravili svojevrsnu arhitektonsku barijeru.
Pogled na nelegalni parking i nepostojeći trotoar iz vazduha, FOTO: Capital
Zašto nisu napravili trotoar znaju samo u firmi „Golden Card“. Novinar portala CAPITAL je u više navrata pokušao da stupi u kontakt, ali se na telefon nisu javljali, niti su na naša pitanja odgovarali.
Kako saznajemo, oni su nedavno angažovali radnike koji su isjekli stubiće i pomjerili ih za širinu trotoara prema parkingu, te tako formirali prostor za kretanje pješaka, što se može posmatrati kao svojevrsno priznanje da su godinama uzurpirali prostor na koji nisu imali pravo.
Prema informacijama koje smo dobili od mještana, inspektor gradske uprave ih je obavijestio kako su Arežine predočile dokumentaciju kojom dokazuju da su vlasnici zemljišta na kojem je trebao da bude trotoar, što znači da Grad sa njima nikada nije riješio imovinsko-pravne odnose.
Međutim, to nije spriječilo tadašnju gradsku administraciju da za ovu ulicu izda sve neophodne dozvole.
Komisija nije primijetila ništa sumnjivo
Kada je firma „Miloš impeks“ završila izgradnju ulice, Gradskoj upravi su podnijeli zahtjev za upotrebnu dozvolu.
Zanimljivo je da je na teren tada izašla komisija koja je ustanovila kako je sve urađeno u skladu sa tehničkom dokumentacijom i predložila da se izda dozvola za korišćenje ulice.
Zvuči nevjerovatno, ali u foto dokumentaciju su priložili sliku na kojoj se jasno vidi kako na desnoj strani nema trotoara i kako su duž tog poteza postavljeni stubovi.
U Gradskoj upravi se pravdaju kako su vjerovali komisiji koja je izašla na teren i napravila izvještaj.
„Ovo odjeljenje je izdalo upotrebnu dozvolu za predmetnu ulicu, na osnovu izvještaja komisije za tehnički pregled koja je dala pozitivan prijedlog. Napominjemo da se u skladu sa Zakonom o uređenju prostora i građenju upotrebna dozvola izdaje na osnovu zahtjeva investitora, odnosno vlasnika objekta ili njegovog pravnog sljedbenika. Nakon podnošenja zahtjeva Odjeljenje isti proslijeđuje komisiji za tehnički pregled koja utvrđuje da li su radovi izvedeni u skladu sa građevinskom dozvolom i tehničkom dokumentacijom, te tehničkim normativima i standardima“, pravdaju se u nadležnom odjeljenju.
Inače, komisiju su činili zaposleni u Javnoj ustanovi „IMK“ koja je zbog brojnih kriminalnih radnji i nezakonitosti kasnije ugašena.
Kako se brojne stvari nisu poklapale, stanari ulice Dragana Bubića tražili su da se upotrebna dozvola preispita.
U svom zahtjevu su naveli kako su uvidom u dokumentaciju uočili brojne nepravilnosti zbog čega sumnjaju kako vlasnik zemlje, koji je bio angažovan i kao izvođač radova na izgradnji ulice, nije ispoštovao plansku dokumentaciju.
„Trotoar koji je trebao da bude izgrađen prema projektu saobraćajnice prilikom izvođenja je prisvojen u sklopu nelegalnog parkinga. Izvođač i vlasnik nelegalnog parkinga, postavio je stubiće i bojom obilježio mjesto parkiranja na mjestu gdje je trebao da bude trotoar“, navodi se u zahtjevu.
Odgovor su dobili prije nekoliko dana. Međutim, umjesto da se slučaj rasvijetli, njihove sumnje u zakulisne radnje ljudi iz gradske administracije i „Golden Carda“ su samo još više podgrijane.
Naime, po njihovom zahtjevu je reagovao urbanističko-tehnički inspektor koji je htio da provjeri građevinsku dozvolu za ulicu, ali je nije pronašao u arhivu.
„Saobraćajnica je izgrađena na osnovu građevinske dozvole, ali nije izvršen uvid u spis jer je isti nedostupan u arhivi gradske uprave“,navodi se u dopisu građanima koji potpisuje inspektor Dragan Rokić.
Kako dokumentacije nije bilo, na lice mjesta je poslat geometar da izvrši obilježavanje parcele koja bi trebala da predstavlja javnu saobraćajnicu. Ispostavilo se da su građani bili upravu.
„Geometar je izvršio označavanje parcele te su nakon toga N.N. lica izvršila uklanjanje metalnih stubića i iste premjestila na označenu granicu parcele. Izvršen je inspekcijski nadzor pri čemu je utvrđeno da su metalni stubići premješteni, čime se oslobodio asfaltni dio u širini od 1,5 metara, odnosno formirana je pješačka komunikacija“, poručio je mještanima inspektor Rokić.
Ono čega se sada svi oni koji žive u ovom naselju pribojavaju jeste mogućnost da upotrebna dozvola za ovu ulicu bude poništena, jer su građevinske dozvole za stambene zgrade u kojima žive izdate upravo na osnovu te upotrebne dozvole.
Grade „na divlje“ pa se legalizacijom brane od rušenja
Dok mještani vode bitku za poštovanje reda i propisa, u „Golden Cardu“ pokušavaju da legalizuju ono što su nezakonito gradili, a toga, bar prema onome što je portal CAPITAL prikupio, ima poprilično mnogo.
Drugim riječima, većina onog što je porodica Arežina izgradila bilo je „na divlje“ bez neophodnih dozvola.
Među brojnim objektima je spomenuti parking za koji je gradski inspektor Biljana Dragonjić 14. jula ove godine donijela Rješenje o rušenju jer nije posjedovao građevinsku dozvolu. Takođe, kaznila ih je i sa 5.000 maraka.
Međutim, da stvar bude zanimljivija, ona je istog dana pobila svoju Odluku i donijela Zaključak kojim se obustavlja postupak po zahtjevu investitora.
Naime, kako se ispostavilo „Golden Card“ je još u aprilu 2019. godine podnio zahtjev za legalizaciju parkinga, a po Zakonu o legalizaciji bespravno izgrađenih objekata ima pravo obustaviti postupak rušenja dok se postupak legalizacije ne okonča.
Riječ je o parkingu na kojem se godinama obrtao novac i vršila naplata mimo zakona, jer ovu djelatnost do skoro niko osim grada nije mogao da obavlja.
Ipak, u „Golden Cardu“ su pronašli začkoljicu, pa su parking mjesta kupcima fakturisali kao „zakup dijela zemljišta“ i tako pokušali legalizovati ovaj biznis.
Pored parkinga, postoji još osam objekata među kojima je i motel i restoran, a za koji su nedavno izdata rješenja u rušenju.
Međutim, kao i u prethodnom slučaju i ta Rješenja su stavljena van snage, jer su nelegalni graditelji podnijeli zahtjev za legalizaciju.
S obzirom na to da je motel izgrađen prije najmanje 20 godina, interesovalo nas je kako se u nelegalnom objektu moglo legalno raditi dvije decenije. U Gradskoj upravi nam to nisu znali objasniti.
Po pravilu, svaki ugostiteljski objekat trebao bi prije početka rada dobiti Rješenje nadležnog odjeljenja o ispunjenosti minimalnih tehničkih uslova, gdje bi se trebalo izaći na teren i izvršiti detaljna kontrola između ostalog i da li je objekat izgrađen u skladu sa zakonom.
Ako se uzme u obzir model ponašanja gradske administracije prema poslovima porodice Arežina, može se doći do zaključka da im je i u ovom slučaju neko vjerovatno progledao kroz prste.
Inače, kako smo uspjeli saznati, u vezi ovog slučaja, ali i brojnih drugih nezakonitosti vezanih za prostorno-plansku dokumentaciju u ulici Dragana Bubića, u Gradskoj upravi je održano nekoliko sastanaka između mještana i nadležnih ljudi na čelu sa gradonačelnikom Draškom Stanivukovićem.
CAPITAL: Dejan Tovilović
Izvor: 6yka.com