Građani Bosne i Hercegovine su uglavnom digitalno pismeni, ali je potrebno uložiti napore za potpunu digitalnu pismenost društva, navodi Azra Habibija Ražanica u istraživanju koje je radila u okviru master teze pod nazivom “Digitalna pismenost za vrijeme COVID 19 pandemije: Dokazi za Bosnu i Hercegovinu“.
U razgovoru za Fenu istakla je da su istraživanjem obuhvaćeni muškarci i žene s područja cijele teritorije BiH, rođeni između 1946. i 2015. godine te da je na upitnik odgovorilo 683 ispitanika.
– Oko 62,2 posto ispitanika kupuje online više od pet puta mjesečno, putem mobilnog uređaja kupovinu obavlja njih 41 posto , dok putem web-a njih 59 posto. Tačno 173 ispitanika imaju instaliranu jednu aplikaciju za kupovinu, 173 više od tri aplikacije, dok 195 njih nema instaliranih aplikacija za kupovinu – kazala je Habibija Ražanic precizirajući rezultate istraživanja.
Tvrdi da je između ostalog dokazala da godine, nivo obrazovanja i profesija utiču na digitalnu pismenost, dok status zaposlenosti, kao i mjesto boravka ne utiču.
Habibija Ražanica pojašnjava da je to prva provedena studija i da je potrebno provesti veći broj sličnih studija na većim uzorcima kako bi imali još kompletnije podatke.
– Proces unapređenja digitalne pismenosti zahtjeva strateški pristup gdje bi se uključili svi, od obrazovnih institucija i to od najranije dobi, kompanija i svakako javne institucije kao donosioci odluka – istakla je.
Tvrdi da u BiH nije bilo apsolutno nikakvih zvaničnih informacija o digitalnoj pismenosti stanovnika.
– Podatke koje sam pronašla o pismenosti općenito, a koji nisu bili ohrabrujući, rezultati su popisa stanovništva iz 2013. godine. gdje je navedeno da je u BiH gotovo 90.000 nepismenih ljudi, da je 38.7 posto informatički nepismenih, da jedna trećina stanovništva nikada nije koristila računar i da jedna četvrtina nikada nije koristila internet – kazala je.
Međutim, dodaje da joj je podatak u izvještaju Global Digital za 2021. za BiH ukazivao na to da su građani napredovali u odnosu na 2013. godine.
– Taj podatak kaže da je zastupljenost mobilnog interneta u našoj zemlji 105 posto, što znači da je više korisnika mobilnog interneta nego što je stanovnika u našoj zemlji – kazala je.
Habibija Ražanica je poručila da će rad o toj temi nastaviti kako bi podigla svijest o značaju digitalne pismenosti.
– Biti u online svijetu nije bezazleno ako ne znamo kako se ponašati, a uzmemo li u obzir brzinu razvoja tehnologija izazova će biti još više u budućnosti – zaključila je Habibija Ražanica.